PIT.TIP

Handige pittige tips om je als ondernemer echt sterk neer te zetten.

1

Verlaag de koopdrempel

vrijdag 21 augustus 2020

Terwijl je nietsvermoedend je BILLY boekenkast, FOLKJA spiegel en het KÄPPHÄST kleed shopt, heb je ook al allerlei impulsaankopen in je karretje gemikt. Zo snel je de roltrap opgaat weet IKEA je namelijk subtiel (en soms minder subtiel) te beïnvloeden én te zorgen dat je met voldaan gevoel vertrekt. Van IKEA kunnen we juist als zakelijke ondernemers veel over beïnvloeding psychologie leren. Hoe doet de geel-blauwe vriend dat toch en wat kun jij hiervan leren? Vandaag deel I.

Lees meer
MYB_masterclass

Meedoen aan de Masterclass

woensdag 15 juli 2020

Wat is de redenen waarom een verpakking van Knor er lekkerder uit ziet dan van de Europshopper? Dat heet marketing in combinatie met psychologie! Dagelijks ben ik met marketing en psychologie bezig en vertaal ik de onderzoeken en theorieën naar de praktijk voor de ondernemer. Zo help ik het midden- en klein bedrijf op te vallen bij hun klanten, zodat ze een lange termijn relatie op kunnen bouwen met hun doelgroep Het is mijn missie om marketing eerlijker en transparanter te maken, met een duidelijke focus op de lange termijn. Wil jij weten wat marketing en psychologie voor jouw bedrijf kan betekenen? Doe mee met mijn gratis masterclass om 20.00 uur op donderdag 16 juli! Meld je aan of stuur me een e-mail. #marketingmetPIT #JuliaKooyman #mindmarketer #psychology #beinvloeding #marketing #MKB #verbinding #mindyourbusiness #PITtip

Lees meer
landing-4262668_1280

KLM’s checklist voor een geweldige nieuwsbrief - 5 tips

donderdag 2 juli 2020

‘Checklist voor uw vlucht naar Washington DC’ Uitnodigend prijkt de onderwerpregel in mijn inbox. Dolgraag willen mijn man en ik weer de familie in Amerika opzoeken. Ik zoek op wanneer we voor het laatst op bezoek waren: Kerst 2018. Ook al ga ik nog even niet vliegen, hij nodigt weer uit tot openen. In dit artikel vijf tips van de KLM-nieuwsbrief, zodat ook jouw klanten je nieuwsbrief lezen. Nieuwsbrief - Wie leest dat nog? De KLM gebruikt allerlei handige psychologie beïnvloedingsprincipes in de nieuwsbrief, die je als ondernemer ook zo kan toepassen. Je wilt namelijk graag dat je drukke klanten wel de tijd nemen om jouw mail te openen. Om dat goed te doen moet je nieuwsbrief het online gedrag beïnvloeden. Nu denken mensen vaak dat beïnvloeden hetzelfde is als manipulatie. Het idee heerst dat je op geheime manier gemanipuleerd kan worden om op nieuwsbrieven te klikken die je helemaal niet wilt openen om aankopen te doen waar je spijt van krijgt.

Lees meer
Happydog

Vermenselijken is menselijk

woensdag 24 juni 2020

‘Het is net alsof ik Stoffel hoor’, zeg ik tegen mijn vader. Samen staan we naar zijn groene trots te kijken: het grasveld ligt erbij alsof het op de golfbaan thuishoort. ‘Stoffel? Tja, uiteindelijk ging hij steeds vaker stuk. Dus nu ga ik weer op de ouderwetse grasmaaier’, bromt mijn vader. Met een dampende kop koffie in de hand kijken we naar het gras. Vele jaren hebben we zo naar Stoffel gekeken hoe hij mechanisch over het gras rolde. De robot grasmaaier hoorde bij de Kooyman familie en stiekem mis ik de hypnotiserende bewegingen. Nu mijn vader meer tijd heeft, is Stoffel vervangen door de ouderwetse grasmaaier. Afgelopen Vaderdag hadden we het nog even over de robot, alsof het een mens is.

Lees meer
mini

Waarom een Renault zelden naast een BMW woont

dinsdag 26 mei 2020

‘Allemachtig, alle advocaten zijn hetzelfde!’ ‘Hoe bedoel je?’, vraagt Jonah Berger nieuwsgierig. ‘Ze hebben succes, ze worden partner, wat dan ook. En dan gaan ze naar de showroom en kopen een nieuwe BMW’, sarcasme druipt door in zijn stem. ‘Interessant. Maar ben jij geen Washington D.C. advocaat? En rijd jij ook niet in een BMW?’ ‘Yeah, yeah, but you know... Zij rijden allemaal in een donkergrijze en ik rijd een blauwe BMW’. Ik luister naar het gesprek van Jonah Berger, schrijver van het boek ‘Invisible influence’ en professor bij de universiteit van Pennsylvania. Hij vertelt over sociale invloed. Onafhankelijk denkers Natuurlijk, we geloven graag dat we onafhankelijke denkers zijn. Dat wij onze voorkeuren bepalen, niet dat het afhangt van de grillen van anderen. Maar kijk nu eens om je heen? We zien heel veel mensen dezelfde dingen doen. De meeste van ons lopen niet rond als Lady Gaga in PVC pink met een mes in het been. We dragen juist dezelfde outfits, jurken met prints van het seizoen, wit t-shirt, spijkerbroek, overhemd. We rijden vergelijkbare auto’s. We kopen soortgelijke loungesets. Maar, als we naar anderen kijken zien we de sociale invloed en begrijpen we dat het gebeurt. Welke invloed? Toch zien we deze invloed niet bij onszelf. ‘Onderzoek in de Sociale Psychologie laat zien dat we de sociale invloed bij onszelf niet goed kunnen zien’, aldus Jonah. Kijk maar naar het voorbeeld van de advocaat. Hij zag de invloed bij de advocaten, maar voor hemzelf was er een duidelijk verschil. Waarom we iets kopen De reden voor deze blindheid is omdat wij namelijk weten waarom we iets kopen. Als we op het punt staan een BMW te kopen, doen we dat echt niet met de geachte: “nou onze buren of vrienden hebben ook een BMW, dus wij kopen er ook een.’ Je koopt zoiets vanwege de prijs, of omdat je het er mooi uit vindt zien. Maar, dat is dus niet de echte reden. De echte reden is dat we gewoon onze omgeving volgen om keuzes te maken. Ik net zo goed. Ook als bewuste marketeer die deze theorie echt wel kent. Ik rijd namelijk in een fel blauwe Mini. In 2017 heb ik de BMW gekocht. Met een hele lijst persoonlijke redenen. Dacht ik. Maar met de podcast vers in mijn oren, realiseer ik me opeens… ik rijd een blauwe mini. En twee van mijn vriendinnen hadden toen een Mini. Maar... die waren natuurlijk wel zwart. Volgende keer -> Welke vormen van social invloed kun je toepassen als ondernemer? Laat me weten hoe jij sociale invloed ervaart, stuur me een bericht. Wil jij nu elke week op de hoogte zijn van een update? Meld je aan voor mijn wekelijkse PIT TIP inspiratie

Lees meer
eet je marketing slank

Eet je marketing slank!

woensdag 20 mei 2020

De zomer komt eraan! Misschien ben je met de extra corona-kilo's wel een dieet gestart om weer zomerslank te worden of juist flink aan het sporten geslagen. Goed nieuws voor drukke ondernemers. Je kan de psychologie principes voor diëten namelijk ook toepassen op je marketing. Met deze tips ga jij als ondernemer dus dubbel fit de zomer in. Je bent wat je eet, maar ook wanneer je eet? Je hebt het vast eens gehoord; je bent wat je eet. Stop jij elke dag een hamburger in je mond, dan lijk je volgend jaar zelf op een hamburger. Maar onderzoek onder een groep vrouwen met overgewicht laat zien dat wanneer je die burger in je mond stopt, veel belangrijker is. De dames aten elke dag 1400 calorieën voor 12 weken. De ene groep dames at de calorieën vooral met de avondmaaltijd, de andere met de ochtendmaaltijd. Wat blijkt? De ochtendgroep viel twee keer zoveel af. Zelfde eten, zelfde aantal calorieën, maar op een ander moment. Zoals alles in het leven, draait het dus om timing. Hoe gebruik jij dit voor je marketing? Zorg voor online zichtbaarheid op het juiste moment. Dan bereik je net als de dames 2x meer resultaat. Timing op social Wanneer zet jij je volgende post op Facebook, LinkedIn of Instagram? Natuurlijk hangt het af van wanneer jouw persoonlijke doelgroep online is, maar de algemene richtlijnen zijn:

Lees meer
mensachterhetmerk_PIT

Als je merk een mens zou zijn

donderdag 14 mei 2020

‘Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt.’ Epictetus Hippe online netwerkbijeenkomsten via Teams of Zoom, heb jij ze al gehad? Ik had er pas weer eentje en daar zat ook een MKB eigenaar van een Nederlands securitybedrijf bij. Laten we hem Piet noemen. Het was zijn eerste online bijeenkomst. Heb jij ook weleens het gevoel dat je roept om aandacht met blogs, social updates en webteksten, maar dat je geen verbinding maakt? In dit artikel deel ik tips om verbinding te maken met mensen. 0 reacties Het voorstelrondje van Piet met de andere ondernemers ging wel goed. Iedereen reageerde op elkaar. Piet ook. Hij was aardig, en vulde af en toe aan. Maar ik stel me voor dat hij na afloop van de bijeenkomst naar zijn beeldscherm keek en dacht: 'Nou dit was zonde van mijn tijd. Hoe heb ik mijn bedrijf nu verder geholpen?’ Zo heb ik me zeker gevoeld na het plaatsen van een LinkedIn bericht waar 0 reacties op kwamen. Niet zo herkenbaar Herinner jij je de aardige ondernemer nog tijdens een netwerkbijeenkomst? Of juist de ondernemer die met een hele originele oplossing kwam? Je bent niet zo herkenbaar voor mensen als je alleen maar aardig bent. Je wilt meer zijn dan alleen aardig, je wilt als ondernemer gezien worden. Opvallen bij anderen Hoe maak je nu die verbinding? De psychologie erachter is dat mensen zich willen verbinden met mensen. En mensen verbinden zich niet aan woorden, maar aan wat je laat zien. Liefst zo, dat jouw gedrag ze ook raakt. Naast aardig zijn, wil je dus ook een emotie oproepen. Welke emotie? Dat maakt niet uit, zolang het maar bij het merk van je bedrijf past. Humor van Coolblue ‘Welkom. Leuk dat je er bent.’

Lees meer
cards

Keuzes maken

maandag 4 mei 2020

Ondernemen met gevoel of met je verstand? Ondernemen in Corona tijd heeft bij mij wel voor een paar woelige nachten gezorgd, bij jou ook? Ik zie allerlei nieuwe kansen (gave online meetings en kwalitatieve trainingen), maar mijn hoofd maakt overuren om de juiste keuze te maken. In mijn jaar reizend als Digital Nomad had ik een mooi marketingplan voor mezelf gemaakt voor de komende 5 jaar. Ondertussen heb ik het plan in de digitale prullenbak gemikt. Met een grote boog. Deze tijd vraagt om verandering en nieuwe keuzes maken. Maar, hoe maak je nu de juiste keuze? Neuromarketing-onderzoek wijst uit dat onze hersenen twee systemen hebben. Noem ze maar het Apple en Windows-systeem. De Apple-besturing werkt snel, instinctief en moeiteloos. Daar komt onze intuïtie of onderbuikgevoel vandaan. Het tweede systeem is langzamer (sorry Windows) en werkt juist analytisch, logisch en bewust. Het Windows-systeem zorgt voor handige voor- en nadeel lijstjes. Onderzoek uitgelicht De onderzoekers vonden deze resultaten door een spel kaarten, waarbij de deelnemers kans maakte om te winnen door een kaart te trekken van de rechter of linker stapel. Apple-systeem: Bij het trekken van de 10e kaart, krijgt de deelnemer zweethandjes bij het verkeerde set, maar heeft dit nog niet bewust door. Apple-systeem: 50e kaart: het rechter dek voelt niet goed. Windows-systeem: Pas bij de 80e kaart – Rechts is doorgestoken kaart, linkse set is het beste kaartenset.

Lees meer
IMG_2933

Taiwan

donderdag 6 februari 2020

"Hello! Where are you from"? Twee middelbare Taiwanese mannen komen aanlopen met een grote glimlach op hun gezicht, gekleed in hikingschoenen op het keurig geplaveide wandelpad. Scott en ik staan op een uitzichtpunt naar een prachtige turquoise groene blauwe rivier te kijken omlijst met een bebost gebergte op de achtergrond. Alsof de natuur in een Instagram-filter gegoten is, zo prachtig ziet het eruit. Of Scott en ik nu in een verlaten natuurgebied staan of verloren in de 7-Eleven supermarkt naar drie soorten yoghurt in het Chinees kijken, overal worden we spontaan aangesproken. Zelfs als ik hardloop door de vele parken die Taipei rijk is, word ik aangemoedigd met een glimlach en gaan er duimpjes omhoog alsof ik meedoe aan de Dam tot Damloop. Ik ben ondertussen gewend aan de Aziatische gastvrijheid van Vietnam en Thailand, maar Taiwan overtreft al mijn verwachtingen. Reisbestemming Waarom dacht ik niet eerder aan Taiwan als reisbestemming? Als mensen voor het eerst overwegen naar Azië te reizen, komt Japan of Thailand snel naar boven drijven. Het psychologische principe erachter is simpel - sociale invloed van de omgeving. We denken dat we een vakantie boeken, onafhankelijk van wat anderen doen. Onderzoek wijst echter uit dat veel mensen zich ongemerkt laten beïnvloeden door waar vrienden zijn geweest of wat ze aan kiekjes op Facebook of Instagram voorbij zien komen. Daarom spreek je vaak collega's en vrienden die allemaal naar hetzelfde land op vakantie gaan. Perfecte plaats Taiwan staat (nog) niet in de top 10-lijstjes om naartoe te reizen, maar het is de perfecte plaats om Azië te leren kennen. Budgetvriendelijker dan Japan, maar net zo georganiseerd en schoon. De Lonely Planet bekroonde Taiwan tot het geheime foodie wonderland. Niet gek met een historie van Portugese, Nederlandse, Spaanse, Japanse en Chinese invloeden. Van watertandende dumplings, romige Beef Noodles-soep tot de zoete Black Pearl Bubble Tea (thee, melk en tapioca balletjes). Daarbij kan je hier gewoon googelen, openlijk leren over de eeuwenoude Chinese cultuur en is het hele land bereikbaar met de sneltrein. Coronavirus Het geeft mij een inkijkje hoe grote broer China had kunnen zijn, als het communisme daar niet had gewonnen. Taiwan is namelijk de democratische versie van China. Al vecht Taiwan sinds kort niet alleen tegen de politieke druk, maar ook het Coronavirus. Best even schrikken, zo'n virus. Al lijkt Taiwan zijn grote broer beter te kennen dan menig ander land. Zo blokkeerde het land toeristen vanuit China al voor het Chinese Nieuwe Jaar aanbrak. Wat wij in het dagelijkse leven merken van het Coronavirus? Niets anders dan dat écht iedereen nu een masker draagt in het openbaar. Stiekem voelde we ons in de metro ietwat ongemakkelijk om als enige geen masker te dragen. Dus sinds kort kan je ons spotten met een chirurgisch masker in het openbaar vervoer. Zijn we toch net zo gevoelig voor de sociale druk van de omgeving als ieder ander.

Lees meer
e9374ba6-4ba3-413e-9db6-39f63a892f50 2

สวัสดี Sà-wàt-dee kha Digital Nomads

maandag 9 december 2019

It is a hot summer night, and there is a lot of laughter coming from the restaurant’s balcony. Scott and I are sitting at a long wooden table with 15 other internationals. It’s the beginning of the weekend, and stories in British, American and Spanish accents are flying across the table. We are at our first Friday-Meet Up for expats living in Da Nang, Vietnam. ‘Hi I’m Lucia’, the young lady sitting next to me introduces herself. I trace a slight Canadian accent. She has almond shaped brown eyes and a big head of dark curly hair. She speaks full of enthusiasm about her new teaching job. She’s not working at a school, but online as a Digital Nomad. The last decade has seen an incredible surge in Digital Nomads - who work online and are location independent. I turn to Scott with big eyes and engage him in the conversation. That night I can’t sleep because my head is buzzing with all the possibilities. What if… It feels so bold and different from our initial plan. When we left The Netherlands five months ago, we just assumed Scott would find a local job in Vietnam and we would visit nearby places on the weekends; like a standard 9-5, but than in the tropics. In the meantime, we met so many Digital Nomads that what seemed an impossible dream in the Netherlands turned out to be the norm in this part of the world. ‘What if we focus solely on working online, and then travel anywhere in the world?’,I said eagerly to Scott a couple days later. He hesitated. Could he make enough money with online teaching? We were making friends here, felt at home, and had a nice apartment. What we needed was a bit of #psychological #flexibility. Every job application demands it. As an entrepreneur you need it in your work. Being flexible is big business, even when you are traveling for a year. How do you get a flexible mindset? For me, I needed to get some distance from all my buzzing thoughts. We discussed once more the reasons why we decided to take a year abroad - for the adventure. After a couple of weeks of research, we took action. Like true digital nomads, we decided to follow the weather. Monsoon rains came into Da Nang, so we went out. We booked a flight to Chiang Mai Thailand, the Digital Nomad capital of the world, and conveniently cloudless sky, comfortably warm and sunny in late Autumn. สวัสดี Sà-wàt-dee kha - Thailand What a difference with Vietnam! Where Da Nang is still on the rise and doesn’t always seem to know what to do with Western tourists, Chiang Mai is hardwired for tourists. For the first couple of days we had booked an apartment in a neighborhood called Nimman just outside the old city of Chiang Mai. The place to be if you want to spot a Digital Nomad. The area turned out to be so Western that it took me a minute to realize I did not just step into a neighborhood in New York or Rotterdam. On every corner there was a hipster coffee shop, vegan restaurant or yoga studio. The challenge of working as a Digital Nomad is that we don’t have a clear living or work space. It is incredible to travel the world and work online, but sometimes relocating can be a bit stressful. Scott and I were looking to stay in a predominantly Thai neighborhood with a few western shops, to get as close to the real experience without being lost in translation. After a couple of days cruising around Chiang Mai and visiting about 25 apartments - we found a winner. A gorgeous Thai hotel/apartment with a gym, mini library and coffee shop to work in. “Welcome to our Coworking Day! What’s your name?”, Brittnee invites me kindly. She is a woman in her thirties with bright red long hair and grey shorts. She gestures at the long table. Nine Digital Nomads of various ages say hi. I’m at my first meet-up event in Chiang Mai, this time to meet other entrepreneurs and work together for the day. I smile and introduce myself. It feels good to settle in a new place with a whole group of Digital Nomads. ---- Next Up ---- I’m just starting to realize how much bigger the digital nomad scene is than I originally expected. It’s huge. More on that and the Thai smile next month! Curious about more? Follow me in the meantime on: LinkedIn (#marketing work and #psychology insights) and Instagram (culture, fun and food)

Lees meer
Opvallen bij jouw klanten? Contact
Sluiten