PIT.TIP

Handige pittige tips om je als ondernemer echt sterk neer te zetten.

mini

Waarom een Renault zelden naast een BMW woont

dinsdag 26 mei 2020

‘Allemachtig, alle advocaten zijn hetzelfde!’‘Hoe bedoel je?’, vraagt Jonah Berger nieuwsgierig.‘Ze hebben succes, ze worden partner, wat dan ook. En dan gaan ze naar de showroom en kopen een nieuwe BMW’, sarcasme druipt door in zijn stem.‘Interessant. Maar ben jij geen Washington D.C. advocaat? En rijd jij ook niet in een BMW?’‘Yeah, yeah, but you know... Zij rijden allemaal in een donkergrijze en ik rijd een blauwe BMW’. Ik luister naar het gesprek van Jonah Berger, schrijver van het boek ‘Invisible influence’ en professor bij de universiteit van Pennsylvania. Hij vertelt over sociale invloed.Onafhankelijk denkersNatuurlijk, we geloven graag dat we onafhankelijke denkers zijn. Dat wij onze voorkeuren bepalen, niet dat het afhangt van de grillen van anderen. Maar kijk nu eens om je heen? We zien heel veel mensen dezelfde dingen doen. De meeste van ons lopen niet rond als Lady Gaga in PVC pink met een mes in het been. We dragen juist dezelfde outfits, jurken met prints van het seizoen, wit t-shirt, spijkerbroek, overhemd. We rijden vergelijkbare auto’s. We kopen soortgelijke loungesets. Maar, als we naar anderen kijken zien we de sociale invloed en begrijpen we dat het gebeurt. Welke invloed?Toch zien we deze invloed niet bij onszelf. ‘Onderzoek in de Sociale Psychologie laat zien dat we de sociale invloed bij onszelf niet goed kunnen zien’, aldus Jonah. Kijk maar naar het voorbeeld van de advocaat. Hij zag de invloed bij de advocaten, maar voor hemzelf was er een duidelijk verschil. Waarom we iets kopenDe reden voor deze blindheid is omdat wij namelijk weten waarom we iets kopen. Als we op het punt staan een BMW te kopen, doen we dat echt niet met de geachte: “nou onze buren of vrienden hebben ook een BMW, dus wij kopen er ook een.’ Je koopt zoiets vanwege de prijs, of omdat je het er mooi uit vindt zien. Maar, dat is dus niet de echte reden. De echte reden is dat we gewoon onze omgeving volgen om keuzes te maken. Ik net zo goed. Ook als bewuste marketeer die deze theorie echt wel kent. Ik rijd namelijk in een fel blauwe Mini. In 2017 heb ik de BMW gekocht. Met een hele lijst persoonlijke redenen. Dacht ik. Maar met de podcast vers in mijn oren, realiseer ik me opeens… ik rijd een blauwe mini. En twee van mijn vriendinnen hadden toen een Mini. Maar... die waren natuurlijk wel zwart.Volgende keer -> Welke vormen van social invloed kun je toepassen als ondernemer?Laat me weten hoe jij sociale invloed ervaart, stuur me een bericht.Wil jij nu elke week op de hoogte zijn van een update? Mje aan voor mijn wekelijkse PIT TIP inspiratie

Lees meer
eet je marketing slank

Eet je marketing slank!

woensdag 20 mei 2020

De zomer komt eraan! Misschien ben je met de extra corona-kilo's wel een dieet gestart om weer zomerslank te worden of juist flink aan het sporten geslagen. Goed nieuws voor drukke ondernemers. Je kan de psychologie principes voor diëten namelijk ook toepassen op je marketing. Met deze tips ga jij als ondernemer dus dubbel fit de zomer in. Je bent wat je eet, maar ook wanneer je eet? Je hebt het vast eens gehoord; je bent wat je eet. Stop jij elke dag een hamburger in je mond, dan lijk je volgend jaar zelf op een hamburger. Maar onderzoek onder een groep vrouwen met overgewicht laat zien dat wanneer je die burger in je mond stopt, veel belangrijker is. De dames aten elke dag 1400 calorieën voor 12 weken. De ene groep dames at de calorieën vooral met de avondmaaltijd, de andere met de ochtendmaaltijd. Wat blijkt? De ochtendgroep viel twee keer zoveel af. Zelfde eten, zelfde aantal calorieën, maar op een ander moment. Zoals alles in het leven, draait het dus om timing. Hoe gebruik jij dit voor je marketing? Zorg voor online zichtbaarheid op het juiste moment. Dan bereik je net als de dames 2x meer resultaat. Timing op social Wanneer zet jij je volgende post op Facebook, LinkedIn of Instagram? Natuurlijk hangt het af van wanneer jouw persoonlijke doelgroep online is, maar de algemene richtlijnen zijn:

Lees meer
mensachterhetmerk_PIT

Als je merk een mens zou zijn

donderdag 14 mei 2020

‘Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt.’ Epictetus Hippe online netwerkbijeenkomsten via Teams of Zoom, heb jij ze al gehad? Ik had er pas weer eentje en daar zat ook een MKB eigenaar van een Nederlands securitybedrijf bij. Laten we hem Piet noemen. Het was zijn eerste online bijeenkomst.Heb jij ook weleens het gevoel dat je roept om aandacht met blogs, social updates en webteksten, maar dat je geen verbinding maakt? In dit artikel deel ik tips om verbinding te maken met mensen. 0 reactiesHet voorstelrondje van Piet met de andere ondernemers ging wel goed. Iedereen reageerde op elkaar. Piet ook. Hij was aardig, en vulde af en toe aan. Maar ik stel me voor dat hij na afloop van de bijeenkomst naar zijn beeldscherm keek en dacht: 'Nou dit was zonde van mijn tijd. Hoe heb ik mijn bedrijf nu verder geholpen?’ Zo heb ik me zeker gevoeld na het plaatsen van een LinkedIn bericht waar 0 reacties op kwamen.Niet zo herkenbaarHerinner jij je de aardige ondernemer nog tijdens een netwerkbijeenkomst? Of juist de ondernemer die met een hele originele oplossing kwam? Je bent niet zo herkenbaar voor mensen als je alleen maar aardig bent. Je wilt meer zijn dan alleen aardig, je wilt als ondernemer gezien worden. Opvallen bij anderenHoe maak je nu die verbinding? De psychologie erachter is dat mensen zich willen verbinden met mensen. En mensen verbinden zich niet aan woorden, maar aan wat je laat zien. Liefst zo, dat jouw gedrag ze ook raakt. Naast aardig zijn, wil je dus ook een emotie oproepen. Welke emotie? Dat maakt niet uit, zolang het maar bij het merk van je bedrijf past. Humor van Coolblue‘Welkom. Leuk dat je er bent.’

Lees meer
cards

Keuzes maken

maandag 4 mei 2020

Ondernemen met gevoel of met je verstand?Ondernemen in Corona tijd heeft bij mij wel voor een paar woelige nachten gezorgd, bij jou ook? Ik zie allerlei nieuwe kansen (gave online meetings en kwalitatieve trainingen), maar mijn hoofd maakt overuren om de juiste keuze te maken. In mijn jaar reizend als Digital Nomad had ik een mooi marketingplan voor mezelf gemaakt voor de komende 5 jaar. Ondertussen heb ik het plan in de digitale prullenbak gemikt. Met een grote boog.Deze tijd vraagt om verandering en nieuwe keuzes maken. Maar, hoe maak je nu de juiste keuze?Neuromarketing-onderzoek wijst uit dat onze hersenen twee systemen hebben. Noem ze maar het Apple en Windows-systeem. De Apple-besturing werkt snel, instinctief en moeiteloos. Daar komt onze intuïtie of onderbuikgevoel vandaan. Het tweede systeem is langzamer (sorry Windows) en werkt juist analytisch, logisch en bewust. Het Windows-systeem zorgt voor handige voor- en nadeel lijstjes.Onderzoek uitgelichtDe onderzoekers vonden deze resultaten door een spel kaarten, waarbij de deelnemers kans maakte om te winnen door een kaart te trekken van de rechter of linker stapel. Apple-systeem: Bij het trekken van de 10e kaart, krijgt de deelnemer zweethandjes bij het verkeerde set, maar heeft dit nog niet bewust door.Apple-systeem: 50e kaart: het rechter dek voelt niet goed. Windows-systeem: Pas bij de 80e kaart – Rechts is doorgestoken kaart, linkse set is het beste kaartenset.

Lees meer
IMG_2933

Taiwan

donderdag 6 februari 2020

"Hello! Where are you from"? Twee middelbare Taiwanese mannen komen aanlopen met een grote glimlach op hun gezicht, gekleed in hikingschoenen op het keurig geplaveide wandelpad. Scott en ik staan op een uitzichtpunt naar een prachtige turquoise groene blauwe rivier te kijken omlijst met een bebost gebergte op de achtergrond. Alsof de natuur in een Instagram-filter gegoten is, zo prachtig ziet het eruit.Of Scott en ik nu in een verlaten natuurgebied staan of verloren in de 7-Eleven supermarkt naar drie soorten yoghurt in het Chinees kijken, overal worden we spontaan aangesproken. Zelfs als ik hardloop door de vele parken die Taipei rijk is, word ik aangemoedigd met een glimlach en gaan er duimpjes omhoog alsof ik meedoe aan de Dam tot Damloop. Ik ben ondertussen gewend aan de Aziatische gastvrijheid van Vietnam en Thailand, maar Taiwan overtreft al mijn verwachtingen.ReisbestemmingWaarom dacht ik niet eerder aan Taiwan als reisbestemming? Als mensen voor het eerst overwegen naar Azië te reizen, komt Japan of Thailand snel naar boven drijven. Het psychologische principe erachter is simpel - sociale invloed van de omgeving. We denken dat we een vakantie boeken, onafhankelijk van wat anderen doen.Onderzoek wijst echter uit dat veel mensen zich ongemerkt laten beïnvloeden door waar vrienden zijn geweest of wat ze aan kiekjes op Facebook of Instagram voorbij zien komen. Daarom spreek je vaak collega's en vrienden die allemaal naar hetzelfde land op vakantie gaan.Perfecte plaatsTaiwan staat (nog) niet in de top 10-lijstjes om naartoe te reizen, maar het is de perfecte plaats om Azië te leren kennen. Budgetvriendelijker dan Japan, maar net zo georganiseerd en schoon. De Lonely Planet bekroonde Taiwan tot het geheime foodie wonderland.Niet gek met een historie van Portugese, Nederlandse, Spaanse, Japanse en Chinese invloeden. Van watertandende dumplings, romige Beef Noodles-soep tot de zoete Black Pearl Bubble Tea (thee, melk en tapioca balletjes). Daarbij kan je hier gewoon googelen, openlijk leren over de eeuwenoude Chinese cultuur en is het hele land bereikbaar met de sneltrein.CoronavirusHet geeft mij een inkijkje hoe grote broer China had kunnen zijn, als het communisme daar niet had gewonnen. Taiwan is namelijk de democratische versie van China. Al vecht Taiwan sinds kort niet alleen tegen de politieke druk, maar ook het Coronavirus. Best even schrikken, zo'n virus. Al lijkt Taiwan zijn grote broer beter te kennen dan menig ander land. Zo blokkeerde het land toeristen vanuit China al voor het Chinese Nieuwe Jaar aanbrak.Wat wij in het dagelijkse leven merken van het Coronavirus? Niets anders dan dat écht iedereen nu een masker draagt in het openbaar. Stiekem voelde we ons in de metro ietwat ongemakkelijk om als enige geen masker te dragen. Dus sinds kort kan je ons spotten met een chirurgisch masker in het openbaar vervoer. Zijn we toch net zo gevoelig voor de sociale druk van de omgeving als ieder ander.

Lees meer
e9374ba6-4ba3-413e-9db6-39f63a892f50 2

สวัสดี Sà-wàt-dee kha Digital Nomads

maandag 9 december 2019

It is a hot summer night, and there is a lot of laughter coming from the restaurant’s balcony. Scott and I are sitting at a long wooden table with 15 other internationals. It’s the beginning of the weekend, and stories in British, American and Spanish accents are flying across the table. We are at our first Friday-Meet Up for expats living in Da Nang, Vietnam. ‘Hi I’m Lucia’, the young lady sitting next to me introduces herself. I trace a slight Canadian accent. She has almond shaped brown eyes and a big head of dark curly hair. She speaks full of enthusiasm about her new teaching job. She’s not working at a school, but online as a Digital Nomad. The last decade has seen an incredible surge in Digital Nomads - who work online and are location independent. I turn to Scott with big eyes and engage him in the conversation. That night I can’t sleep because my head is buzzing with all the possibilities. What if…It feels so bold and different from our initial plan. When we left The Netherlands five months ago, we just assumed Scott would find a local job in Vietnam and we would visit nearby places on the weekends; like a standard 9-5, but than in the tropics. In the meantime, we met so many Digital Nomads that what seemed an impossible dream in the Netherlands turned out to be the norm in this part of the world. ‘What if we focus solely on working online, and then travel anywhere in the world?’,I said eagerly to Scott a couple days later. He hesitated. Could he make enough money with online teaching? We were making friends here, felt at home, and had a nice apartment. What we needed was a bit of #psychological #flexibility. Every job application demands it. As an entrepreneur you need it in your work. Being flexible is big business, even when you are traveling for a year. How do you get a flexible mindset? For me, I needed to get some distance from all my buzzing thoughts. We discussed once more the reasons why we decided to take a year abroad - for the adventure. After a couple of weeks of research, we took action. Like true digital nomads, we decided to follow the weather. Monsoon rains came into Da Nang, so we went out. We booked a flight to Chiang Mai Thailand, the Digital Nomad capital of the world, and conveniently cloudless sky, comfortably warm and sunny in late Autumn. สวัสดี Sà-wàt-dee kha - ThailandWhat a difference with Vietnam! Where Da Nang is still on the rise and doesn’t always seem to know what to do with Western tourists, Chiang Mai is hardwired for tourists. For the first couple of days we had booked an apartment in a neighborhood called Nimman just outside the old city of Chiang Mai. The place to be if you want to spot a Digital Nomad. The area turned out to be so Western that it took me a minute to realize I did not just step into a neighborhood in New York or Rotterdam. On every corner there was a hipster coffee shop, vegan restaurant or yoga studio. The challenge of working as a Digital Nomad is that we don’t have a clear living or work space. It is incredible to travel the world and work online, but sometimes relocating can be a bit stressful. Scott and I were looking to stay in a predominantly Thai neighborhood with a few western shops, to get as close to the real experience without being lost in translation. After a couple of days cruising around Chiang Mai and visiting about 25 apartments - we found a winner. A gorgeous Thai hotel/apartment with a gym, mini library and coffee shop to work in. “Welcome to our Coworking Day! What’s your name?”, Brittnee invites me kindly. She is a woman in her thirties with bright red long hair and grey shorts. She gestures at the long table. Nine Digital Nomads of various ages say hi. I’m at my first meet-up event in Chiang Mai, this time to meet other entrepreneurs and work together for the day. I smile and introduce myself. It feels good to settle in a new place with a whole group of Digital Nomads. ---- Next Up ----I’m just starting to realize how much bigger the digital nomad scene is than I originally expected. It’s huge. More on that and the Thai smile next month!Curious about more? Follow me in the meantime on:LinkedIn (#marketing work and #psychology insights) and Instagram (culture, fun and food)

Lees meer
356C5F76-2E35-4B48-96FC-9E0F1C0823B3

สวัสดี Sà-wàt-dee kha Thailand

donderdag 5 december 2019

In de zwoele avondlucht klinkt er gelach vanaf het balkon. Scott en ik zitten aan een lange houten tafel met 15 andere internationals. Het weekend kondigt zich aan en het restaurant vult zich met vrolijke Engelse verhalen in Britse, Amerikaanse en Spaanse accenten. We zijn op onze eerste Friday-Meet Up georganiseerd in Da Nang. Naast mij zit een Canadese jonge dame die zich voorstelt als Lucia. Ze is midden twintig en heeft grote amandelvormige ogen en een grote donker bos gekruld haar. Ze spreekt vol enthousiasme over hoe zij lesgeeft. Niet op een school, maar online als Digital Nomad. Digital Nomads zijn freelancers die online werken en volledig locatie onafhankelijk zijn. Ik kijk Scott met grote ogen aan en die avond kan ik niet slapen van alle nieuwe mogelijkheden.Wat als… Het is totaal anders dan we gepland hebben. Toen we vier maanden geleden met onze backpacks & koffers uit Nederland vertrokken was ons idee om een jaar in Vietnam te blijven en van daaruit te werken en Azië te verkennen. Alleen leerden we zoveel Digital Nomads kennen dat wat een onmogelijke droom leek in Nederland, heel normaal bleek te zijn in Da Nang.“Wat als we overal naar toe kunnen reizen maar dan online blijven werken?”, zei ik een aantal dagen later bevlogen tegen Scott. Hij twijfelde. Kon hij wel genoeg verdienen met online lesgeven? We kregen hier vrienden, we begonnen ons thuis te voelen, we hadden een fijn appartement. Wat we nodig hadden was een beetje psychologische flexibiliteit. Elke vacature vraagt erom. Als ondernemer kan je niet zonder. Flexibel zijn is big business. Zelfs als je een jaar op reis gaat. Hoe zorg je voor meer flexibiliteit? Voor mij werkte het goed om even afstand te nemen van al mijn gedachten. Nog een keer duidelijk te bepalen waarom we een jaar naar het buitenland gaan (voor het avontuur). En na een aantal weken onderzoek, ondernamen we actie. Voor een paar tientjes boekte we een ticket naar Chiang Mai Thailand, de Digital Nomad hoofdstad van de wereld.สวัสดี Sà-wàt-dee kha Thailand Wat een verschil met Vietnam! Waar Da Nang nog opkomend is en niet helemaal goed lijkt te weten wat je precies doet met Westerse toeristen, is Chiang Mai een volleerd meester. Voor de eerste paar dagen hadden we een appartement geboekt in de wijk Nimman. Net buiten het oude centrum van Chiang Mai is het de plek waar je alle Digital Nomads kan vinden. De wijk is zó westers, dat ik even dacht in New York of Rotterdam te zijn beland met al zijn koffiezaakjes, veganistische restaurantjes en yoga studio’s. Nu is de uitdaging van werken als een Digital Nomad, dat we vaak reizen en dus geen vaste woon of werkplek hebben. Het is natuurlijk prachtig om zoveel van de wereld te kunnen zien, maar ook wel een tikkeltje stressvol. Scott en ik wilden liever in een Thaise buurt zitten met enkele westerse voorzieningen. Na een aantal dagen verkenningstocht in Chiang Mai en een stuk of 25 appartementen later, hadden we eindelijk een winnaar. Een prachtig Thais hotel/appartement met gym, mini-bibliotheek en een koffiezaakje om te werken. “Welcome to our Coworking Day! What’s your name?”, begroet Brittnee mij hartelijk. Ze is een vrouw van in de dertig met knalrood lang haar. Ze gebaart naar de lange tafel. Negen Digital Nomads van diverse leeftijden begroeten me. Ik ben naar mijn eerste Chiang Mai event gegaan, dit keer om andere ondernemers te ontmoeten en samen te werken. Ik glimlach en stel mezelf voor. Zo fijn om weer (even) gesetteld te zijn! De volgende keer vertel ik meer over de Digital Nomad cultuur en de Thaise glimlach.Wil je mijn avonturen tussentijds volgen? Kijk dan op Instagram & LinkedIn

Lees meer
1

Kisses Beats Bargain Truffles

dinsdag 12 november 2019

Imagine the smell of fresh baked croissant filling your nose and the grumbling sound of coffee beans being grinded up. You are walking through a cafeteria and are on your way to get a cup of coffee. At the coffee counter you see two plates of chocolates being displayed. One offers Hershey’s kisses for 0,01 a piece and the other offers Ferrero Rocher chocolate truffles 0,15 a piece. => Which one would you choose? If you are similar to the participants in the experiment of behavior psychologist Dan Ariely, 75% choose the chocolate truffle. Both chocolates are discounted over 50%, but the Hershey Kiss is a common treat (especially in the USA) and the chocolate truffle is more expensive and usually eaten at special occasions.The freshly grinded coffee aroma fills your nose again and you stumble straight to the counter. This time the two plates of chocolates have a different offer. One offers Hershey’s kisses for 0,00 a piece and the other offers Ferrero Rocher chocolate truffles 0,14 a piece.=>Which one would you choose now? The participants in the experiment new exactly which one they wanted, 66% of the participants chose a Hershey's kiss. Now going from 25% who choose a Hershey's Kiss to 66% is a massive shift in decision making, and a result any entrepreneur would want. How can such a tiny difference of 0,01 make such an impact? Neuromarketing shows us that as soon as something is free, our automatic brain reacts very strongly to it. Overriding any rational thinking of value. The offer of the luxurious chocolate truffle is still a better deal, but it is not considered in our minds. Relevance to the business entrepreneurHow is this experiment relevant to the business entrepreneur? Using free in your offer can help you in many ways. For example if you want to get a lot of attention for your new product or service, offering it for free will give it a boost. Free can also be a good strategy to convince a new customer to try your product or service. And when you are selling a packaged service or product a free item can help you sell your total product or service for a higher price. Do you want to know more about how price can influence your customers and other Neuromarketing insights that can help your business? => Sign-up for my live online training of 45 min (free). Learn about the how to get inside the head of your ideal high-end customers. P.S. I offer my online training for free because I would love for you to try out my new online training and help you with practical tips in your business.

Lees meer
strand_danang_0

From Tourist to Local

zaterdag 9 november 2019

From Tourist to LocalWhen do you go from being ‘a tourist’ to being ‘a local’? I only realized the difference after it had already happened. I was about to be on my way to a digital marketing event in Hoi An, a Unesco World Heritage site. A lovely coastal drive of 40 minutes. Hmm, that is a long time and I feel like having coffee, I thought. So at 8 am I stepped in the warm morning sun to one of the nine coffeeshops on my street. The chill of AC air surrounded me while I ordered a cà phê đen đá (iced black Vietnamese coffee). My phone buzzed. Ah, my scooter taxi has arrived. I hopped on the back and we took off. The wind was blowing through my hair as I took a bittersweet sip and tried to take a picture of the view. Suddenly it dawned on me: Wow, this wasn’t something I would have dared to do two months ago. Back then I was terrified to step onto a scooter taxi and ordering a coffee they way I liked it was more challenging than you might think. Now, hands-free, coffee-sipping, mobile phone-browsing motorbike rides were just my new normal. A New NormalOver the past three months more things have made their way into my new normal. While running, my body is now used to a tropical 29 degrees celsius and humidity of 80% (instead of a cool 10 to 15 degrees back home). In the Vietnamese restaurants I recognize my favorite dishes, such as Bánh xèo (a crispy pancake with shrimp and pork), Cơm gà (Chicken with rice and vegetables) and Mì Quảng (Noodles with chicken, peanuts and fresh herbs). Scott and I know our neighborhood, see the same friends weekly and are getting friendly with the locals. I completely embrace the extraordinary hospitality of our Vietnamese friends, whether they invite us for coffee or breakfast. I’m starting to feel at home. Incredible Friendliness of Vietnamese PeopleThe only thing that I can’t seem to get used to is the incredibly friendly, almost celebrity-like treatment the Vietnamese people sometimes give to traveling Westerners. I’m still not sure why, but I regularly get asked by the locals to take a selfie with them. It could be the blond hair - my husband often says I’m easy to spot among a sea of Asian heads. Even when I’m running on the beach (with a head like a tomato), an occasional group of girls walking on the boulevard still wave enthusiastically to say hello. At the same time, something else has happened in the past three months. As a Dutchie, I’m used to endless cloudy days. Three months later, I usually don’t notice the sun that comes through our apartment window every morning. The view of the tropical beach with coconut boats, palm trees and turquoise water, has started to feel normal. Day trips get traded in for long workdays. Weeks begin to pass by in a heartbeat. What is up?Forever Chasing Psychologists describe this experience as the hedonic-treadmill. Even being on the other side of the world, I can not get away from the effect. It means that even as I get used to my new environment - feeling at home - I also get less excited about it. Even though I still find the beach amazing, seeing the beach doesn’t make me as giddy as it did the first time. The hedonic-treadmill is something we all experience. For example, are you looking forward to that salary increase? Do you expect to be really happy when you attain it? Whoever has just got one probably noticed that the “happiness boost” didn’t last so long, or wasn’t as intense as they imagined. It likely became your new standard within six months time. That’s why psychologists call it a treadmill: you are running to obtain happiness, but you never quite reach it.What to Do Against the Treadmill-effect?To some extent, the treadmill effect was surprising to me. While I liked to feel at home, I also want to soak up all the little details of our year abroad like a tourist does. So, what can we do against the treadmill-effect? Positive psychology encourages us to actually take small chunks of time to be mindful and grateful. By consciously noticing these small things, you enjoy them a lot more. Perhaps somewhat clichéd advice, but still very effective. If you for example write down what you're grateful for, you tend to enjoy it more. Consider sharing this with others as well - it makes the feeling of appreciation more powerful. I personally like to call the rush I get from sharing my feelings ‘Happy Attacks’.And I share a lot with others - like when we were recently driving to visit old town Hoi An. The wind rustling through my hair, the view of the beach and skyline of Da Nang, Scott in front weaving through traffic, a feeling of freedom just grabbed me. I gave Scott an extra strong hug and said: ‘Wauw, wat een geweldig uitzicht hé?’. “Yeah, it’s quite the view.’ That ordinary drive suddenly looked very special and for a moment I went back to seeing it through tourist eyes.

Lees meer
strand_danang

Van Toerist naar Thuisgevoel

donderdag 7 november 2019

Van toerist naar thuisgevoelWanneer ga je van ‘op bezoek’ naar ‘thuisgevoel’? Voor mij was het iets dat me zomaar overviel. Ik wilde naar een digital marketingevent in Hoi An. Een reis van 40 minuten. Hmm, dat is lang en ik heb trek in koffie, dacht ik. Dus om 8.00 uur ‘s ochtends liep ik in de warme zon naar een van de negen koffiezaakjes in mijn straat. Terwijl de airco-lucht me verkoelde bestelde ik een cà phê đen đá (zwarte Vietnamese ijskoffie). Eenmaal achterop de taxi-scooter nam ik mijn eerste slok. Opeens kwam het binnen: ‘Wauw, dit had ik twee maanden geleden niet gedaan!’Toen vond ik het nog spannend om op een taxi-scooter te stappen en had ik geen idee wat voor koffie ik koos. Laat staan dat ik de koffie zou vasthouden achterop de scooter, alsof het de normaalste zaak van de wereld was!In drie maanden Vietnam zijn er veel dingen normaal geworden. Tijdens het hardlopen is mijn lichaam gewend geraakt aan de tropische temperatuur van 29 graden en luchtvochtigheid van ongeveer 70%. In de Vietnamese restaurants herken ik mijn favoriete gerechten zoals Bánh xèo (een krokante pannenkoek met garnaal en varkensvlees), Cơm gà (rijst met geroosterde kip) en Mì Quảng (noedels met kip en pinda’s). We kennen onze buurt, zien dezelfde vrienden wekelijks en zijn bekend geraakt met de locals. De onwijs vriendelijke gastvrijheid van de Vietnamezen kan ik nu helemaal omarmen, of ze ons nu uitnodigen voor gratis ontbijtjes of kopjes koffie. Ik begin me thuis te voelen. Het enige waar ik niet aan kan wennen is de supersterbehandeling omdat ik een westerling ben. Puur om mijn blonde haar en blauwe ogen maken onbekende regelmatig een selfie met mij. Zelfs als ik met een rood tomatenhoofd over het strand ren, wordt er nog enthousiast door een groep meisjes van de boulevardkant naar me gezwaaid en hallo geroepen. Tegelijkertijd gebeurde er ook iets anders in de drie maanden. De zon die elke dag door het raam van ons appartement scheen viel me niet meer zo op. Het uitzicht op het strand begon normaal te voelen. Dagtripjes maakten plaats voor veel lange werkdagen. Opeens was er een week voorbijgevlogen, net als in Nederland. Hoe kon dit?Wat ik ondervond omschrijven psychologen onder andere als: hedonic-treadmill. Zelfs aan de andere kant van de wereld kan je het niet ontlopen. Het betekent dat ik gewend raak aan mijn nieuwe omgeving (thuisgevoel), maar dat ik er ook niet meer zo blij van word. Hoe fantastisch ik het strand ook vind, het maakt me niet meer zo gelukkig als de eerste keer. De hedonic-treadmill ervaren we allemaal. Kijk jij bijvoorbeeld ook zo uit om de nieuwe Iphone 11Pro te kopen? Verwacht je dat je er gelukkig van wordt? Wie hem al gekocht heeft, zal waarschijnlijk gemerkt hebben dat de geluksboost niet zo lang duurt en niet zo intens is, als eerst gedacht. Zelfs de flinke salarisverhoging waar je zo blij mee bent in de eerste maand, is na zes maanden je nieuwe standaard. Vandaar ook treadmill; je bent aan het hardlopen om gelukkig te blijven, maar je komt nergens. Met de voorbijgevlogen week schudde ik mezelf wakker. Niets mis met routine en thuisgevoel, maar ik wil vol genieten van het jaar. Wat kan je tegen het treadmill-gevoel doen? Psychologen ontdekten: bewust dankbaar zijn voor kleine dingen. Een open deur, maar wel heel effectief. Door op te schrijven waar je dankbaar voor bent geniet je meer. Dit vervolgens delen met anderen werkt nog beter. Zelf noem ik het delen graag Happy-Attacks. Het zorgt ervoor dat ik dagelijks veel bewuste blije mini-momenten heb én deel. Zo ook gisteren toen ik achterop de scooter zat. De wind door mijn haar, uitzicht op het strand en de skyline van Da Nang, Scott aan het stuur en het gevoel van vrijheid dat me overviel was immens. Ik gaf Scott een extra stevige knuffel en zei: ‘Wauw, wat een geweldig uitzicht hé?’. “Yeah, it’s quite the view.’ Dat voelde dan toch weer heel bijzonder.

Lees meer
Opvallen bij jouw klanten? Contact
Sluiten
Als je mijn site gebruikt, accepteer je cookies . Sluiten