Keuzes maken

maandag 4 mei 2020

Ondernemen met gevoel of met je verstand?

Ondernemen in Corona tijd heeft bij mij wel voor een paar woelige nachten gezorgd, bij jou ook? Ik zie allerlei nieuwe kansen (gave online meetings en kwalitatieve trainingen), maar mijn hoofd maakt overuren om de juiste keuze te maken.

In mijn jaar reizend als Digital Nomad had ik een mooi marketingplan voor mezelf gemaakt voor de komende 5 jaar. Ondertussen heb ik het plan in de digitale prullenbak gemikt. Met een grote boog.

Deze tijd vraagt om verandering en nieuwe keuzes maken.

Maar, hoe maak je nu de juiste keuze?

Neuromarketing-onderzoek wijst uit dat onze hersenen twee systemen hebben. Noem ze maar het Apple en Windows-systeem.

De Apple-besturing werkt snel, instinctief en moeiteloos. Daar komt onze intuïtie of onderbuikgevoel vandaan. Het tweede systeem is langzamer (sorry Windows) en werkt juist analytisch, logisch en bewust. Het Windows-systeem zorgt voor handige voor- en nadeel lijstjes.

Onderzoek uitgelicht

De onderzoekers vonden deze resultaten door een spel kaarten, waarbij de deelnemers kans maakte om te winnen door een kaart te trekken van de rechter of linker stapel.

Apple-systeem: Bij het trekken van de 10e kaart, krijgt de deelnemer zweethandjes bij het verkeerde set, maar heeft dit nog niet bewust door.
Apple-systeem: 50e kaart: het rechter dek voelt niet goed.
Windows-systeem: Pas bij de 80e kaart – Rechts is doorgestoken kaart, linkse set is het beste kaartenset.


kaart

Acht keer sneller

Wat blijkt? Mensen maken acht keer snellere, betere keuzes met het Apple-systeem, maar hebben dit pas door als hun Windows-systeem het uit kan leggen met een reden. (Bekijk hier het onderzoek).

Nu ben ik niet zo van vage dingen als ingevingen en onderbuikgevoel. Liefst heb ik alles overzichtelijk op een rijtje. Toch laat dit onderzoek onderbouwd zien dat we echt betere keuzes maken, ook al weet je nog niet waarom. Daarna pak je het natuurlijk concreet op met een marketing en communicatieplan.

Wil jij ook actief aan de slag met je bedrijf in deze nieuwe uitdagende omgeving? Maar kun je wel wat hulp gebruiken bij je marketing (en je Apple- en Windows-systeem)? Stuur me een e-mail.

Opvallen bij jouw klanten? Contact
Sluiten