Vermenselijken is menselijk

woensdag 24 juni 2020

Hoe we graag stofzuigers, auto’s en dieren vermenselijken

‘Het is net alsof ik Stoffel hoor’, zeg ik tegen mijn vader.

Samen staan we naar zijn groene trots te kijken: het grasveld ligt erbij alsof het op de golfbaan thuishoort.

‘Stoffel? Tja, uiteindelijk ging hij steeds vaker stuk. Dus nu ga ik weer op de ouderwetse grasmaaier’, bromt mijn vader.

Met een dampende kop koffie in de hand kijken we naar het gras. Vele jaren hebben we zo naar Stoffel gekeken hoe hij mechanisch over het gras rolde. De robot grasmaaier hoorde bij de Kooyman familie en stiekem mis ik de hypnotiserende bewegingen. Nu mijn vader meer tijd heeft, is Stoffel vervangen door de ouderwetse grasmaaier. Afgelopen Vaderdag hadden we het nog even over de robot, alsof het een mens is.

Vermenselijken

Nu ging het bij ons niet zover dat de grasmaaier een winterjas kreeg! Dat soort gekkigheid doen ze natuurlijk alleen in Amerika. De stofzuiger Roomba is onverminderd populair en je kunt hem aankleden met allerlei outfits.

Waarom vermenselijken we eigenlijk robots of dieren? En hoe kun jij dat als ondernemer gebruiken in je marketing?

Het psychologie principe erachter: antropomorfismen. Een ingewikkelde wetenschappelijke naam voor wanneer we menselijke eigenschappen en emoties toekennen aan dieren, planten of spullen. Vermenselijken dus.

‘Onze hersenen zijn er gewoon helemaal op ingericht om menselijke eigenschappen aan iets toe te kennen, zegt Barbara Müller. Ze is onderzoeker van o.a. antropomorfisme aan de Radboud Universiteit.

Bij het zien van een vermenselijkt object worden ongeveer dezelfde hersengebieden geactiveerd als wanneer we naar een ‘echt’ mens kijken.’

Vermenselijken is heel menselijk
Vermenselijken is een aangeboren en onbewust denkproces dat onze dagelijkse waarnemingen kleurt. We doen dat om de wereld om ons heen beter te begrijpen. Zo kunnen we onze kennis over objecten binnen deze wereld herkennen en categoriseren. Zo helpt het vermenselijken ons om met de complexe en onvoorspelbare wereld om ons heen om te gaan. Neem bijvoorbeeld je computer. Als je zegt ‘dat hij er vandaag geen zin in heeft’, voelt dat veilig en verklaart het iets van de traagheid. Onze auto geven we een naam en zeggen dat hij ‘‘eigenzinnig’, ‘temperamentvol’ en ‘pittig’ is. Zo kunnen we trots zijn op dat hoopje metaal.

Vermenselijken_merken

Praktisch toepassen als ondernemer

Het is niet alleen handig om objecten menselijk te maken, het zorgt er ook voor dat we ze leuker vinden. In de marketing kennen ze dit principe al langer en daarom heeft het logo van Heineken een ‘lachende e’, om een vriendelijk gezichtje te laten zien.

Maar wat dacht je van de M&M reclames met de gele en rode M&M die altijd een klein avontuur hebben? Dat zijn eigenlijk vermenselijkte, pratende snoepjes. En als je de volgende keer door de IKEA struint, kijk dan nog eens goed naar de boekenkast ‘Billy’. Een jarenlange succesformule voor IKEA, waarbij ik me afvraag of de boekenkast ook zo gretig gekocht zou zijn met de naam BK20 had gekregen (van Boekenkast 2020 editie).

Ook voor nieuwe, enge objecten zoals robots, zorg je voor een snelle adoptie door het een menselijke naam te geven. Denk hierbij aan Amazon en de bewuste keuze om de slimme speaker Alexa te noemen.

Menselijke naam voor je product

De volgende keer dat jij een nieuw product deelt op LinkedIn, in je nieuwsbrief je service uitlicht of je blog een titel geeft, denk dan aan een menselijke naam of menselijke eigenschappen. Neem een voorbeeld aan M&M, Heineken of Billy. Zo roept jouw dienst emoties op en je klanten vinden het gelijk leuker.

Je merk leuker maken doe je natuurlijk niet alleen met een naam, maar ook tijdens sales presentaties, telefoongesprekken, in je teksten op je website en in je e-mails. Lukt het jou om overal die menselijke connectie aan te gaan? Dat ze je onthouden, je meerwaarde begrijpen, kortom het liefst met jou willen werken? Ik snap dat het best lastig kan zijn hiermee te beginnen, dus ik help je graag op weg. Stuur me een bericht.

Wil jij vaker een update ontvangen? Volg me op LinkedIn of download dan de Pit-Paper op mijn website.

Opvallen bij jouw klanten? Contact
Sluiten