Als je merk een mens zou zijn

donderdag 14 mei 2020

‘Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt.’ Epictetus

Hippe online netwerkbijeenkomsten via Teams of Zoom, heb jij ze al gehad? Ik had er pas weer eentje en daar zat ook een MKB eigenaar van een Nederlands securitybedrijf bij. Laten we hem Piet noemen. Het was zijn eerste online bijeenkomst.

Heb jij ook weleens het gevoel dat je roept om aandacht met blogs, social updates en webteksten, maar dat je geen verbinding maakt? In dit artikel deel ik tips om verbinding te maken met mensen.

0 reacties

Het voorstelrondje van Piet met de andere ondernemers ging wel goed. Iedereen reageerde op elkaar. Piet ook. Hij was aardig, en vulde af en toe aan. Maar ik stel me voor dat hij na afloop van de bijeenkomst naar zijn beeldscherm keek en dacht: 'Nou dit was zonde van mijn tijd. Hoe heb ik mijn bedrijf nu verder geholpen?’
Zo heb ik me zeker gevoeld na het plaatsen van een LinkedIn bericht waar 0 reacties op kwamen.

Niet zo herkenbaar

Herinner jij je de aardige ondernemer nog tijdens een netwerkbijeenkomst? Of juist de ondernemer die met een hele originele oplossing kwam? Je bent niet zo herkenbaar voor mensen als je alleen maar aardig bent. Je wilt meer zijn dan alleen aardig, je wilt als ondernemer gezien worden.

Opvallen bij anderen

Hoe maak je nu die verbinding? De psychologie erachter is dat mensen zich willen verbinden met mensen. En mensen verbinden zich niet aan woorden, maar aan wat je laat zien. Liefst zo, dat jouw gedrag ze ook raakt. Naast aardig zijn, wil je dus ook een emotie oproepen. Welke emotie? Dat maakt niet uit, zolang het maar bij het merk van je bedrijf past.

Humor van Coolblue

‘Welkom. Leuk dat je er bent.’

Schermafbeelding 2020-05-14 om 15.32.47

Op de website van Coolblue begint het gelijk grappig en luchtig. Elke keer als ik contact heb met Coolblue bouw ik met humor een band op. Is het dan belangrijk om grappig te zijn als bedrijf? Zeker niet. Durf jij als bedrijf risico’s te nemen? Dan maak ik een connectie met je omdat ik je heldhaftig vindt. Ben je als bedrijf juist heel creatief? Dan wordt ik verrast met inspiratie en gave creaties. Ik wil vooral zien wie jij bent, je menselijke kant. Zodat ik mezelf hierin kan herkennen.

Heldhaftige Piet

Hoe zit dat met Piet? Met zijn internet security bedrijf kan hij diverse kanten op. Het hangt natuurlijk ook af van zijn eigen persoonlijkheid. Hij kan heldhaftig virussen buiten de deur houden, maar hij kan er ook voor kiezen om een extra veilig gevoel te geven. Bijvoorbeeld door op de hoogte te zijn van al die gekke virus gevaren én goed te luisteren.

Toepassen als ondernemer

Wil jij als ondernemer dus je merk sterk neerzetten? Laat dan het mens zien achter het merk. Roep een emotie op. Zo begrijpt iedereen gelijk wat jij voor hun bedrijf kan doen. De volgende keer dat jij een verhaal deelt op LinkedIn, in je nieuwsbrief of op je blog, laat dan je grappige, stoere of creatieve kant zien. Jouw verhaal roept zo emoties op bij de ontvanger en dan maak je wel die verbinding.

Verbinden doe je natuurlijk niet alleen op (online) netwerkbijeenkomsten, maar ook met sales presentaties, telefoongesprekken, op je website en in je e-mails. Lukt het jou om overal die verbinding aan te gaan? Dat ze je onthouden, je meerwaarde begrijpen, kortom het liefst met jou willen werken? Ik snap dat het best lastig kan zijn hiermee te beginnen, dus ik help je graag op weg. Stuur me een bericht.

Opvallen bij jouw klanten? Contact
Sluiten
Als je mijn site gebruikt, accepteer je cookies . Sluiten