KLM’s checklist voor een geweldige nieuwsbrief - 5 tips

donderdag 2 juli 2020

‘Checklist voor uw vlucht naar Washington DC’

Uitnodigend prijkt de onderwerpregel in mijn inbox. Dolgraag willen mijn man en ik weer de familie in Amerika opzoeken. Ik zoek op wanneer we voor het laatst op bezoek waren: Kerst 2018. Ook al ga ik nog even niet vliegen, hij nodigt weer uit tot openen. In dit artikel vijf tips van de KLM-nieuwsbrief, zodat ook jouw klanten je nieuwsbrief lezen.

Nieuwsbrief - Wie leest dat nog?

De KLM gebruikt allerlei handige psychologie beïnvloedingsprincipes in de nieuwsbrief, die je als ondernemer ook zo kan toepassen. Je wilt namelijk graag dat je drukke klanten wel de tijd nemen om jouw mail te openen. Om dat goed te doen moet je nieuwsbrief het online gedrag beïnvloeden. Nu denken mensen vaak dat beïnvloeden hetzelfde is als manipulatie. Het idee heerst dat je op geheime manier gemanipuleerd kan worden om op nieuwsbrieven te klikken die je helemaal niet wilt openen om aankopen te doen waar je spijt van krijgt.

Online zijn mensen afhakers

Als we goed naar de cijfers kijken, blijkt dat de meeste online bezoekers helemaal niet doen wat de bedrijven willen. Zo verkopen succesvolle websites zoals Bol.com ‘alleen’ aan 1 op de 10 bezoekers die voorbij surfen. En is één klik op de 1000 voor online banners al heel goed.

Uit onderzoeken van Daniel Kahneman blijkt namelijk dat als iets moeilijk wordt we het snel opgeven. Dat heeft te maken met ons brein. Die doet liever eenvoudige, automatische taken, dan hard over iets nadenken. (Meer uitleg over je brein en keuzes maken).

Met de gedachte dat we niet van moeilijk houden, kijken we eens goed naar de nieuwsbrief van de KLM. Natuurlijk kent KLM de doelgroep (klanten die over twee weken gaan vliegen), maar ze passen de volgende vijf tips toe om mij de nieuwsbrief ook te laten lezen.

kom_nieuwsbrietips-2

1. Nieuwsgierig
‘Bekijk uw checklist voor uw vlucht naar Washington’. Mensen houden van checklist, zeker als ze op reis gaan. Voor KLM is het dus een perfect moment om mij een checklist te sturen als ik over twee weken naar Washington DC ga. De kans is groot dat ik dan nog even wil checken of ik aan alles gedacht heb.

2. Verleidelijk beeld
Door een mooie foto van de attractie van Washington DC te laten zien, ga ik vooruit kijken naar mijn reis. Deze anticipatie op de toekomst helpt mij in doe-modus komen wat zorgt dat ik sneller geneigd ben de mail te bekijken.

3. Lekkere lay-out
Vluchtgegevens, checklist en bagage zijn helder in beeld in het blauw. Zo hoef ik veel minder moeite te doen. De lay-out van de nieuwsbrief maakt dat ik makkelijk de gewenste informatie vind (of juist negeer). Hierdoor is mijn mentale inspanning minimaal, waardoor ik meer geneigd ben om de checklist ook echt te lezen.

4. Geef redenen
Wie wil er nu niet een ideale stoel op een acht uur durende reis? De reden ‘reis nog comfortabeler met korting’, overtuigt mij op twee manieren. Ten eerst is er een duidelijke redenen om bepaald gedrag te vertonen (comfortabel reizen). Uit de psychologie weten we dat dit al zorgt dat de kans op dat gedrag toeneemt. Als je dan ook nog geld kan besparen (korting), is het helemaal overtuigend.

5. Kleine stap
Door de lezer een klein stapje te laten zetten ‘check beschikbaarheid’, zorg je dat je deze makkelijker zet. Het vragen van een kleine toezegging, is bewezen effectief om later een grotere toezegging te doen. Als lezers geïnteresseerd zijn geraakt om een ‘ideale stoel’ te kiezen, helpt het ze om de makkelijke de beschikbaarheid te bekijken. Dit is anders dan de knop ‘boek nu’, wat de lezer gelijk het gevoel geeft dat hij het nu moet kopen.

Nog meer toepassen als ondernemer

Als jij deze vijf tips toepast in je volgende nieuwsbrief zorg je dat hij wél gelezen wordt.

Wil jij nog wel verder aan de slag met je marketing deze zomer? Ik geef op donderdag 16 juli om 20.00 uur een gratis online training met maximaal 8 ondernemers, waarin ik je leer hoe jij als ondernemer jouw merk (& nieuwsbrief) goed neerzet. Wil je hierbij zijn? Stuur me een bericht, dan krijg je een persoonlijke uitnodiging.

Liever een andere keer? Meld je aan op mijn website voor de PIT-Paper en ik houd je op de hoogte.

Bronnen

Online Invloed, B. Wouters, J. Groen.

Opvallen bij jouw klanten? Contact
Sluiten