IKEA Place APP - inspiratie voor het MKB

vrijdag 15 september 2017

Wie herkent het niet dat je na een dagje IKEA shoppen, je rode trendy zitstoel eindelijk in elkaar hebt gezet in de woonkamer…. en het blijkt nét de verkeerde kleur rood. Vanaf eind september is dat probleem opgelost. Ikea heeft namelijk iets heel bijzonders gemaakt. Een app waar je virtueel de nieuwe bank, stoel of kleed in je eigen woonkamer ziet.

Augmented Reality is hip
Augmented Reality (AR) noemen ze deze technologie. En het is Ikea gelukt de AR gelijk goed toe te passen, geen bril nodig, maar gewoon je mobiel (want dat heeft iedereen, belangrijk punt voor Ikea's DNA). Behalve dat ze hiermee super trending zijn, is het ook volledig marketing verantwoord, want ze helpen de doelgroep met een bekend probleem en psychologisch binden ze de klant nog meer bij het merk Ikea.

Psychologieprincipe - visualisatie
Het psychologieprincipe waar IKEA ook handig gebruik van maakt, is de visualisatie techniek. Door te visualiseren hoe je rode stoel eruit ziet in je woonkamer, ben je veel sneller geneigd deze ook te kopen. "Does Imagining Make It So" study, liet zien dat huiseigenaren alleen al door zich voor te stellen hoe het zou zijn om kabeltelevisie te hebben meer dan dubbel zo vaak het abonnement aanschafte (van 20% naar 47% aankoop!).

Toepassingen voor de MKB ondernemer
Als Ikea AR kan toepassen, zullen snel andere ondernemingen volgen. De technologie wordt zo goedkoper en dan is AR inzetten voor het MKB snel haalbaar. Denk aan de makelaar die de lege slaapkamer virtueel vult met een tweepersoonsbed tijdens het bezichtigen, om zo een beter idee te geven van hoe groot de ruimte is. Of een interieur inrichter die gelijk die kleur roze op de muur laat zien. Ook het bedrijfsleven kan zo direct presenteren hoe een kantoorruimte een inspirerende werkomgeving wordt met een aansprekende visual op de witte muur. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Accepteer cookies om deze video te bekijken

Opvallen bij jouw klanten? Contact
Sluiten