Een jaar naar…. Vietnam

dinsdag 23 juli 2019

“Je gaat waar heen?!”

Het is nogal een avontuur, dat vind ik zelf ook. Voor wie nog nooit in Azië is geweest, is het misschien een raadsel. Wat maakt een land met rijstvelden nu zo bijzonder?

Vijf jaar geleden ging ik de eerste keer in Azië backpacken. Ik leerde mijn (sinds kort) man kennen en toen hadden we het er al over. Je kent het wel, je bent op vakantie, je voelt je fantastisch, aqua blauwe zee en verrukkelijk eten. Op dag vijf bekruipt je zo een gevoel… waarom ga ik hier niet wonen? Bij de meeste mensen blijft het bij dat gevoel, maar ik sta op het punt mijn koffers te pakken en een jaar naar Vietnam te vertrekken. Onwijs spannend én doodeng.

bicycle-1822417_1920

Waarom Vietnam?

Vietnam is een jeugdig land met een energie en groei, waar we in Nederland van kunnen dromen. De gemiddelde leeftijd is 26 jaar (Nederland is 41,6 jaar, 2017), de economie groeit met 8% op jaarbasis en het is een verzamelplaats van digital nomads, snel internet en scooters.

In mijn gesprekken de afgelopen maanden, bleek dat redelijk wat mensen om mij heen Vietnam zien als één groot rijstveld, met een fietsende Vietnamees, die een loempia eet. Dat Vietnam ondertussen een land is met modernere metropolen, ongeveer net zoveel inwoners als Duitsland (96 miljoen), was voor mij logisch, want ik was er al geweest.

ho-chi-minh-city-1348092_1920

Hoe verander je een perceptie?

Als marketeer hou ik van dit soort tegenstrijdigheden, want hoe verander je die perceptie? Door te gaan wonen in een land dat totaal anders is dan Nederland, ben ik me weer bewust van mijn blik. Elke markt, inclusief die van marketing, verandert naar verloop van tijd. Vaak heb je deze verandering niet in de gaten omdat je er middenin zit. Hoe zie ik mijn marketing rol op afstand? Wat kan ik leren van Vietnam wat we in het Westen misschien vergeten zijn?

Tegelijkertijd vind ik het ook gewoon spannend. Nu ik op het punt sta de deur achter me dicht te trekken, denk ik ‘Wow, ga ik dit echt doen?’ Ik heb er onwijs veel zin in, maar ik weet ook niet wat me te wachten staat. Ik ga zeker dingen missen, zoals mijn familie, mijn vrienden, onze kat Bo en hardlopen in de koelte.

Wat ga je er eigenlijk doen?

Naast genieten van de heerlijke Vietnamese keuken (die gelukkig nog veel meer fantastische gerechten kent dan de loempia), blijf ik werkzaam voor een groot aantal klanten in Nederland. Werken op afstand dus, als een digital nomad. Ook ga ik tijd vrij maken om mijn Neuromarketingstudie te volgen en ga ik kennismaken met de Vietnamese cultuur door Engelse les te geven. Maar bovenal ga ik dit jaar gebruiken om mijn passie voor B2B marketing weer op een vernieuwende wijze in te zetten.

Droom jij er ook van een jaar er tussenuit te gaan? Lees dan de volgende keer over welke voorbereidingen je moet treffen.

Regelmatig houd ik jullie op de hoogte van mijn (werk)avonturen op LinkedIn. De krant Het Kontakt heeft mij gevraagd maandelijkse te schrijven over mijn avonturen. Wil je graag een wekelijks een update? Volg me dan op Instagram.

Volg mij:

Instagram: marketingmetpit

Website: www.marketingmetpit.nl

E-mail: groei@marketingmetpit.nl

Opvallen bij jouw klanten? Contact
Sluiten